Fakta og litt informasjon om vår barnehage

Vågønes musikk- og friluftsbarnehage er en privat barnehage på to avdelinger, med 44 plasser fordelt på 15 aksjeplasser.

Vi er med i kommunalt opptak. Barnehagen har god bemanning, og med stor kompetanse innenfor småbarnspedagogikk, friluftsliv, helse, miljø og sikkerhet, pedagogisk veiledning, konflikthåndtering, musikk, drama, forming og samisk.

Barnehagen åpner klokken 07:15 og stenger klokken 17:30. Barna får alle måltider i barnehagen.
Frokost serveres fra klokken 07:30-08:30, lunsj i 11-tiden og i 14:00-tiden får de andre-måltidet. Vi serverer brødmat, forskjellig type varm mat og frukt. På fredager har vi "ostis" til lunsj. Allergier blir tatt hensyn til.

Midt i byen, i naturen og på landet!

Vågønes barnehage ligger perfekt til for et aktivt ute- og friluftsliv. Barnehagen ligger på gammel, samisk grunn.

Vårt nærmiljø og steder vi bruker aktivt:

• Bodin 4H–gård ligger i vårt nærområde.
  • Bodin gård, med stor gårdsdrift.
  • Nordlandssykehuset, med flott parkanlegg som vi benytter.
  • Maskinisten frilufsområde. Det krever ingen stor planlegging for å gå på tur i marka, til fine gapahuker i nærområdet.
  • Barnehagens uteområde med utestua (grillhytte) og to gapahuker: Karstenstua og Petrastua.
  • Árran - et eget samisk område bak barnehagen der vi har nordlyslavo og stor gamme, med egne bålplasser.

Ikke stress og mas, vi er omgitt av:

En fantastisk natur, egen badekulp, våre egne grønnsakskasser, ripsbærplukking...
Like ved er det barna kaller for akebakken, som er populær vinterstid. Dette er bakken ved bautasteinene ved Vågønes gård. Området benyttes til turer hele året og vi kaller plassen for Hytta. Andre plasser vi går til er Ville Vesten, Stormplassen, Solplassen, Løveklippen, Den hemmelige hagen og vi går elvelangs Bodøelv.

Vi er opptatt av kvalitet og er gode på:

• Å være mye ute i frisk luft og fysisk aktivitet.
  • Mye på tur, både faste turer og spontanturer. Vi er kreative når det gjelder å benytte oss av det vi har rundt oss!
  • Sang og musikk står sentralt, og barna elsker å opptre på våre hyppige sammenkomster med foreldre tilstede.
  • Vi har det samiske i fokus. Både sang, språk og kultur er vikitig for oss.
  • Lucia-konsert.