Friluftsliv i sentrum

I Vågønes musikk- og friluftsbarnehage mener vi at den beste læringen skjer når barna selv får erfare og bruke mange sanser i naturen samtidig.

Naturen gir barna et utfordrende lekemiljø som er en forutsetning for normal bevegelsesutvikling, sansemotoriskutvikling og kognitiv utvikling. Vi ønsker at barna skal få en økt forståelse for samspillet mellom natur og mennesket, forståelse for samspillet i naturen og et ønske om å ta vare på naturen.

Gjennom friluftsliv legger vi opp til uteaktiviteter som gir mestringsopplevelser som ikke kan oppleves inne.

Vi bruker friluftsliv som en arena for vennskap og sosial utvikling. Naturen brukes som medspiller for gode opplevelser og et bedre sosialt miljø.

Vi går på tur så og si hver dag. Vi har faste turdager, men vi går på spontane turer i nærmiljøet. En tur trenger ikke planlegges.